Informasjon om Tusenbein og Marihøna

Velkommen til storebarnsavdeling!

Vi ønsker å informere dere om rutiner og hverdagen dere vil møte på vår avdeling, så dere er best mulig rustet for hverdagen som møter dere på ny avdeling.

Levering og henting

Vi ønsker en god start på dagen, både for barn og voksne, og ser at leveringssituasjonen ofte kan ha stor betydning for hvordan resten av dagen blir for barnet.

Våre ønsker for levering på avdelingen:

• Når du har sagt ¨ha det bra¨, så må du gå. Barnet er da forberedt på at du skal gå, og ikke bli en stund til. Dette gjelder både ute og inne.
  • Vinking skjer inne i garderoben eller i ¨vinkevinduet¨ når vi er inne.
  • Hvis du ønsker en lenger samtale med en voksen, spør om dette, og informer barnet om at du må snakke litt med en voksen. Husk å si "ha det" før du går.

Våre ønsker for henting på avdelingen:

• Når barnet hentes ute, skal barnet rydde tre leker før han/hun går (hvis ikke annet er avtalt)
  • Når barnet hentes inne, skal barnet rydde det han/hun leker med om ikke andre barn skal fortsette å leke med det.
  • La barnet avslutte leken, men ikke start en ny lek når du skal hente.
  • Hvis du ønsker en lenger samtale med en voksen, spør om dette, og informer barnet om at du må snakke med en voksen

Vi ønsker en rolig hente- og leveringssituasjon, og barnehagens regler gjelder selv om barnet har blitt hentet.

Måltid

Frokost er fra 8.00-8.30. Da sitter vi rundt bordene på avdelingen, og vi ønsker et rolig måltid for alle som ønsker å spise frokost i barnehagen. Det er da viktig med minst mulig forstyrrelser. Barn som ønsker å spise frokost i barnehagen må være levert til 8.00. Mellom 8.00 og 8.30 ønsker vi ikke levering på avdelingen, og dere som kommer i denne tiden må vente i garderoben til vi er ferdig med måltidet.

Da vi ikke har mikro på Marihøna og Tusenbein, har vi ikke mulighet til å varme opp mat til måltidene. Vi ønsker at barna skal kunne spise maten i matboksen som den er.

Rutiner rundt måltidene på Marihøna og Tusenbein

•       Vasker hender før måltidene
  •       Synger matsang før vi begynner å spise
  •       Ordensbarnet hjelper til med å dekke bordet, sette fram matbokser o.l.
  •       Barna har faste plasser rundt bordet
  •       Vi sier ¨takk for maten¨ når måltidet er over
  •       Fokus på mat, måltid, samtaler, fellesskap og inkludering

Tur

Når vi går på tur deler vi som oftest opp i mindre grupper etter alder, da de største trenger større utfordringer og orker å gå lenger enn de minste. Vi går tur til ulike steder, og barna har i stor grad mulighet til å påvirke tursted. Alle gruppene går presis kl. 09.30, så det er viktig at barna er levert og klar til tur/uteaktivitet innen da.

I sommerhalvåret ønsker vi å ta med matpakke på tur. Da er det viktig at barna har med seg mat som er mulig å spise på tur. Barna må selv ha med eventuelle kniver, gafler og skjeer som de trenger for å spise maten sin. Drikke til turen må barna også ha med seg denne dagen.

Hvis dere ringer oss når vi er på tur er det mulig vi ikke hører telefonen på grunn av at vi er i lek og aktivitet. Det kan også være at vi ikke kan ta telefonen på grunn av at vårt fokus først og fremst må være på barnas sikkerhet, om vi for eksempel går langs en veg, har tent bål, er i nærheten av vann etc.

Bleieskift/toalettbesøk

Etter lunsj og 14-måltidet er det fast bleieskift og toalettbesøk. Barna som skal slutte med bleie følger vi naturligvis oftere på do, det er da viktig å ta med rikelig med skiftetøy.

Hygiene

Vi ønsker å ha fokus på hygiene, og da spesielt håndvask, med barna. Vi vasker hender fast før måltidene og etter dobesøk, men også etter behov som hvis de er veldig klinete eller etter matlaging. Vi oppfordrer også dere foreldre til å minne barna deres på og vaske hender når dere kommer i barnehagen, og før dere reiser fra barnehagen.

Garderobe

Da vi har fokus på mestring og selvstendighet i garderobesituasjonen, ønsker vi at dere også hjemme oppfordrer og øver på selvstendighet ved påkledning. I hvilken grad de kler på og av seg selv avhenger selvfølgelig av alder og modenhet, men det er viktig at barna både får tid og mulighet til å kle på seg selv. Vi ser også at det er lurt at barna er informert om hvilke klær de har med seg i barnehagen, da det bidrar til mer selvstendighet.

Medisinering

Vi ønsker, så langt det er mulig, at barna får de medisiner de trenger hjemme. Om barna bruker medisiner de må ta i løpet av dagen, må det fylles ut medisineringsskjema og godkjennes at personalet gir medisinen til barnet.

Samling/aktiviteter

Vi ønsker at hovedfokuset i hverdagen skal være lek. Ulike samlinger og aktiviteter har vi innimellom, men vi ønsker at dette skal være på barnas premisser. Ulike aktiviteter har vi som oftest i mindre grupper, mens de andre leker. Så bytter vi på, så alle får tilbud om å være med på aktiviteten. Vi ønsker derimot ikke å tvinge noen til å utføre en aktivitet om de ikke vil.

Egne leker i barnehagen

Vi ønsker ikke at barna har med seg egne leker til barnehagen. Barna kan ha med seg smokk og kosebamse/klut, men dette må ligge på barnets garderobehylle og skal kun benyttes ved soving.