Referat fra foreldremøte på Tusenbein 30.08.23

18 av 24 barn var representert på møtet.

Tusenbein barnehageåret 2023/24.

Vi er 24 barn på avdelingen, 4 gutter og 20 jenter. Det har begynt 7 nye barn på avdelingen. De to siste kom i dag, så vi holder fortsatt på med innkjøring.

Denne første måneden har vi først og fremst brukt til å bli kjent med hverandre og komme inn i rutiner som er nye for mange. Vi har prioritert å fokusere på trygghet og forutsigbarhet. Foreløpig har vi ikke jobbet så mye med faget vårt, men vi er i gang.

De ulike alderstrinnene deles inn i dyrenavn. ELG 2018-barna, REV 2019-barna, SKOGMUS 2020-barna, MAUR 2021-barna.

Gjennomgang av dagsrytmen som også står i årsplanen. Den finner dere på nettsidene.

Levering og henting i barnehagen.

Vi ønsker i utgangspunktet ikke levering under frokosten (08:00-08:30). Grunnen til dette er at vi vil at de barna som allerede har kommet skal få mest mulig ro under måltidet. Alle barn som kommer innen kl 09:30 skal bli møtt i garderoben av en voksen.

Vi informerer dere hvis det har skjedd noe spesielt i løpet av dagen. Er det en skade/hendelse som vi mener dere bør vite om umiddelbart, ringer vi dere. Enkelte ganger ringer vi også bare for å diskutere f.eks. en hendelse med dere.

Viktige arrangementer i barnehagen.

Det er viktig at dere prøver å komme til disse arrangementene. Snakk med barnet ditt og gi beskjed til barnehagen dersom dere ikke kan komme til kl. 15.00 eller ikke har mulighet til å komme i det hele tatt.

•              Høstsuppe 10.oktober 15.00-16.30
  •              FN-dag 24. oktober 15.00-16.30
  •              Luciafeiring 13.desember 07.30
  •              Sommerfest 28. mai 15.00- 17.30

Det ble vist en brusdagssamling og levert ut en liste over praktiskinformasjon.

Fagområdet «Natur, miljø og teknologi».

Fokuset blir menneskets livssyklus og naturen. Vi skal bl.a. se på endringene i naturene gjennom året og undre oss sammen med barna over naturfenomen.

I løpet av uken har vi faste dager med bestemte temaer. I tillegg kommer det temauker som tar for seg friluftsliv, brannvern, kropp og seksualitet, Samefolkets dag og hygiene.  Dette kan dere se på ukeplanen på Kidplan og i månedsbrevet som legges ut hver måned. I årsplanen som kommer etter hvert, ligger det en aktivitetskalender med oversikt over hele barnehageåret.

Metode:

•              Sang og dans
  •              Lese bøker. Anna Fiske sine bøker vil være sentrale dette barnehageåret
  •              Undringsgrupper
  •              Formingsaktiviteter
  •              Uteaktivitetsdager, korte og lange turer
  •              Eksperimenter
  •              Bruke mobiltelefon og I Pad

Uka på Tusenbein

Mandag: Møtedag. Denne dagen fokuserer vi på utelek og vi passer barna til den avdelingen som har møte

Tirsdag: Uteaktivitetsdag og førskolegruppe

Onsdag: Fagdag/formingsaktiviteter

Torsdag: Fagdag. Vi har undringsgrupper

Fredag: Sang, dans og musikk

Informasjon

•       Ser dere et barn som gråter når dere henter/leverer ta kontakt med en av de ansatte.
  •       Trine, Irene, Inger, Heidi og Siri fordeler foreldresamtalen mellom seg.
  •       Adventskalender for barna blir bokkalender og pepperkakehjerter
  •       Vi skal ha juleverksted
  •       Vi får 2. års student (Barnehagelærer)
  •       Vi får en gutt som skal bli Barne- og ungdomsarbeider.

Vi snakket om motstand/grensesetting

•       La barna deres møte naturlig motstand som oppstår i hverdagen. Som f.eks. når dere har tatt med feil klær eller matboks i barnehagen. Barnet vil vokse på dette på sikt hvis dere tar kampen nå.
  •       Snakker barnet ufint til dere når dere henter barnet i barnehagen, gi beskjed om at sånn vil du ikke at det skal snakke til deg.
  •       Ikke bruk godteri/gaver for å lokke barnet med deg hjem. Bruk heller deg selv og si at dere f.eks. kan gjøre noe sammen, barnet kan få være med å lage mat osv.

Takk for at dere kom på foreldremøte!

Hilsen Trine, Inger, Irene, Julia og Siri.