Førskolegruppen

Barna i Ullensaker skal oppleve en god og trygg overgangsprosess, blant annet gjennom at vi legger til rette for en naturlig sammenheng mellom barnehagens innhold og begynneropplæringen i skolen. Det er av den grunn utarbeidet en "Overgangssekk" som inneholder et utvalg av bøker, sanger, rim og regler felles for barnehagene og barneskolene. Du finner den her: https://sway.cloud.microsoft/n4F61m7ZUt5NrTOB Meningen er at barna skal bli kjent med overganssekken gjennom hele sitt barnehageopphold, men vi fokuserer selvsagt ekstra på overgangssekken det siste året før skolestart.

Olstadmoen har en egen førskolegruppe bestående av alle skolestarterne som møtes noen timer en dag i uken. Der er det fokus på selvstendighetstrening som å pakke sekken sin selv, kle på seg selv, og de gjennomfører mer krevende og utfordrende turer enn resten av barnehagen. Aktivitetsplanen til førskolegruppen 2024/2025 finner dere i barnehagens årsplan.

Skolene ønsker informasjon om barna før de begynner på skolen, og det er utarbeidet et skjema som benyttes av alle barnehagene i Ullensaker kommune. Skjemaet «Dette er meg» skal besvares av barnet, barnehagen og foreldrene, og overleveres deretter skolen barnet begynner på. Se skjemaet her:"Dette er meg"

Nært samarbeid mellom barnehage og skole er særlig viktig for barn som har behov for særskilt tilrettelagt omsorgs- eller læringsmiljø. Dersom det er behov for omfattende tilrettelegging, må samarbeidet etableres i god tid før barnet begynner på skolen. Det er daglig leder/styrer i barnehagen som har ansvar for at dette samarbeidet etableres.