Spesialpedagog

Lene er vår spesialpedagog. Hun er utdannet førskolelærer og er i tillegg utdannet spesialpedagog. Hun har også videreutdanning i veiledning, og barnehageåret 2024/2025 tar hun viderutdanning i "Barns språkutvikling og språklæring". Lene har hovedansvar for å gjennomføre spesialpedagogiske opplegg/aktiviteter for enkelt barn i samsvar med deres sakkyndige vurdering utarbebeidet av PP-tjenesten Ullensaker kommune.

Lene har også ansvar for ASK (Alternativ supplerende kommunikasjon) og tegn til tale i Olstadmoen barnehage. ASK er bilder som hjelper barn til å uttrykke og sette "ord" på følelser, hva de ønsker og/eller beskriver aktiviteter, rutiner og leker. Lene har utarbeidet en rekke handlingskjeder, som viser rekkefølgen i rutinesituasjoner som å gå på do, vaske hender, skifte bleie, spise mat etc. Handlingskjedene henger i barns høyder der aktiviteten/rutinen foregår (på do, over vasken, på bordet). Hun har også utarbeidet tematavler som viser barn hva som skjer når vi gjennomfører ulike aktiviteter som for eksempel turdag, høstsuppe, Lucia, grøtfest o.l. Dette hjelper barn til forutsigbarhet, til å se sammenheng, og til å kunne benytte egen kommunikasjon (ved å peke på aktuelle bilder og vise oss hva de ønsker/ikke ønsker) og på sikt fremme og videreutvikle barnets egne kommunikasjon- og språkferdigheter.

Tegn til tale er håndbevegelser som vi benytter sammen med enkelt ord for å forsterke vår kommunikasjon i samhandling med barn. Barn som mangler språkferdigheter vil på sikt lære håndbevegelsene og benytte disse for å uttrykke egne ønsker og behov som f.eks tørst, sulten, drikke, spise, leke o.l.

Se også eget punkt om ASK.