ASK - Alternativ og supplerende kommunikasjon

Alle trenger språk for å utvikle seg. Noen personer kan, på grunn av medfødte tilstander, skader eller sykdom, ikke kommunisere ved hjelp av talespråk. Å kommunisere på andre måter enn gjennom talespråk kalles alternativ og supplerende kommunikasjon, forkortet til ASK.

ASK er ikke definert som et språk i den norske språkloven, men er å regne som et funksjonelt språk og en måte å uttrykke seg på og med for den som har behov for det. ASK er helt nødvendig for hen sin språklige, sosiale og faglige utvikling. For barn som har behov for eller bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) er opplæring i bruk av ASK sentralt. I Rammeplan for barnehagen står det at «Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk», og «være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling».

I Olstadmoen benytter vi dagtavler med symboler for alle barn, og vi merker møbler, lekekasser og utstyr med symboler. Barn som har behov for og/eller benytter ASK har i tillegg sine egne dagtavler, tematavler og handlingskjeder med symboler. Noen av barnehagens personale benytter seg av tegn til tale, og vi har som mål at alle skal kunne benytte tegn til tale i vår kommunikasjon med barn som har behov for dette.

Her kan dere lese mer om ASK i barnehagen: https://www.statped.no/ask/alternativ-og-supplerende-kommunikasjon-i-barnehagen/