Septembernytt Gresshoppa

Det nye barnehageåret har kommet godt i gang på Gresshoppa. Hovedfagområdet vårt er «Natur, miljø og teknologi» i dette barnehageåret.

Det var veldig hyggelig å se igjen de tre barna våre etter sommerferien, som nå har gått ett år i barnehagen, og de har begynt å bli kjent med de nye barna som startet i august. I august har det vært 10 barn på avdelingen og det blir 14 barn i september.

I august og månedene fremover har vi ekstra fokus på tilvenning. Målet vårt er at barna og foreldrene skal oppleve en rolig, god og trygg tilvenning. Tryggheten må ligger i bunn slik at barna skal kunne leke, utforske, lære og utvikle seg. Vi skal tilrettelegge for at hvert enkelt barn skal få tid til å bli kjent, etablere gode relasjoner og knytte seg til personalet og de andre barna.

I aktivitetene som blir satt på månedsplanen fremover blir barna delt opp i smågrupper. Målet vårt er at barna skal bli bedre kjent og trygge på hverandre gjennom lek som er tilpasset alder, modning og forutsetninger. De fleste barna har lite verbalt språk og bruker mye kroppsspråk. Med smågrupper er det ofte lettere for små barn å hevde seg og det blir lettere for oss voksne å fange barnets kroppsspråk og respondere raskere på barnas signaler.

Tur

I august har de eldste barna på Gresshoppa vært på to turer. Den første turen var vi i skogen bak Åreppen skole for å plukke blåbær. Vi var heldige på denne turen fordi det var en del blåbær i skogen, så vi tok noen blåbær tilbake til barnehagen. Alle barna fikk blåbær da de spiste på fruktmåltidet. Den andre turen var vi på lekeplassen ved Kløfta togstasjon. Barna lekte på sjørøverbåten, satt på ponnystatuen og satt på dumpehusken.

Bursdag:

I august feiret vi bursdagen til Emil Andre som ble 2 år. Bursdagsfeiringen ble gjennomført med bursdagskrone, bursdagsanger og raketter. Gratulerer!

Foreldremøte:

Vi er glade for at så mange kom på foreldremøtet, takk for en fin kveld! Referatet kommer etter hvert.

Studenter og elev.

I september kommer det 1 student fra Høgskolen i Innlandet. Studenten heter Narges og skal ha praksis på Gresshoppa i uke 38, 39 og 40/41. Det kommer en elev fra videregående skole fra uke 39. Hun heter Adriana og hun skal være på Gresshoppa to ganger i uka (onsdager og fredager).

September måned på Gresshoppa

-       Tilvenning, 4 barn

-       Uke 36: Friluftslivets uke

-       Uke 38: Brannvernuke

-       Tema: Høst

-       Bursdager: Klara, Arman og Emma Louise

Vi ønsker å minne om at de som ikke har tatt med bilder til familiehus, gjør gjerne det.